Psychoterapia | Psycholog Edukacja Nowoczesne przedszkole – jak pracuje się w nim z dziećmi?

Nowoczesne przedszkole – jak pracuje się w nim z dziećmi?

Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się metody, z których korzystamy. Również proces kształcenia jest całkowicie inny niż lata temu. Aktualnie, w dobie zalewu wszelkiego typu informacji potrzebne jest wyekstraktowanie priorytetów. Dotyczy to szczególnie najmłodszych. Przedszkolaki nie potrafią się ukierunkować – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą opiekunów w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Podstawą nowoczesnego przedszkola powinna być wielotorowość. Taka droga zapewnia dziecku dowiedzieć się jak najwięcej i samodzielnie wybierać czym się interesują.

Na co kładzie się nacisk w nowoczesnym przedszkolu?

Niezależnie od miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, metody wychowawcze są przeważnie koherentne. Nieistotne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze musi kłaść nacisk na wszechstronny rozwój młodego człowieka. Istotne jest wpajanie dziecku reguł odpowiedniego postępowania. Trzeba obserwować postawy dziecka i informować je o prawidłowych wzorcach. Nauka tego typu pozytywnych zachowań polega na budowaniu dobrych skojarzeń w umyśle malucha. Nauczyciel powinien zwracać uwagę na dobre(y) humor dziecka. Wykluczone jest podnoszenie głosu czy karanie. Należy tłumaczyć różne sprawy spokojnym tonem. Konsekwentna budowa przyjacielskiej relacji sprawia, że dziecko po jakimś czasie akceptuje zasady i wchłania jako własne. Ponadto istotną kwestią jest dyskutowanie z dziećmi o uczuciach. Otwarte rozmawianie o tym co się czuje buduje w dziecku empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.

Jakie metody wykorzystuje się pracując z dziećmi?

Oczywiście każde przedszkole posiada swoje(imi) metody(ami) pracy z dziećmi. Wiele z nich stawia na specjalizację. Jest to metoda, gdzie do przewodniej dziedziny dopasowuje się tematykę ogólną. Występuje parę często używanych metod, które charakteryzują się skutecznością. Warto je poznać:

  • metoda bloków tematycznych – określa się jeden blok tematyczny, wokół którego oscylują wszelkie zabawy w danym czasie. Tematykę bloków wybiera się na bazie upodobań dzieci, rodziców i wychowawców. Często opiera się ona na aktualnych wydarzeniach lub porach roku.
  • metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale klasy na kilka części o różnej tematyce. Dziecko otrzymuje swobodę decyzji, w jakim otoczeniu chce spędzać czas. Tego rodzaju metoda uskutecznia realizację programu nauczania w małych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą skupić się na pracy(ę) indywidualną z najmłodszymi. Niewielkie grupy zachęcają również dzieci do nawiązywania relacji z rówieśnikami.
  • metoda projektów badawczych – naciska na wartości poznawczej określonych ćwiczeń. Poprzez pracę samodzielną lub grupową dzieci dążą do znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące określonego tematu. Oprócz pogłębianiem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i dociekliwości
  • metoda portfolio – dzięki gromadzenie(u) prac, dokumentów i zdjęć podczas uczęszczania do przedszkola(u) można odtworzyć ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez ten okres. Jest to pewnego rodzaju teczka stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak również dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać analizie czas przeżyty w przedszkolu. 

Codzienny cykl zajęć przedszkolnych

Dzieci stosunkowo szybko ulegają znudzeniu. Dlatego istotna jest dynamika i stałe wzbudzanie zainteresowania. Jak zatem prezentuje się klasyczny dzień w przedszkolu? Najpierw zabawa w kręgu – maluchy oraz wychowawca siadają w kręgu i następuje przedstawienie do tematu przewodniego. Następnie pora na zajęcia przewodnie – mogą one być związane z rozwijaniem zdolności językowej(ych), matematycznej(ych), a także z muzyką czy plastyką. Potem czas na jakże ważne w przypadku młodych ludzi zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody odbywają się one na zewnątrz. Potem, po harcach należy coś przekąsić i można wracać do zabawy w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci dostają wystarczająco dużo bodźców, które pozytywnie wpływają na ich rozwój. 

Powiązane posty